MICHAEL

Hovedinstrument: Saxofon (sopran, alto, tenor, baryton )
Biinstrumenter: Tverrfløyte, blokkfløyter, piano
Sjanger / Stilarter: Funk, jazz, improvisasjon, blues, pop/rock, klassisk

Musikkutdanning

• 1994-1998: Profesjonsstudium ved Musikkhøyskolen i Luzern, jazzlinjen, med avslutningseksamen som tilsvarer konservatoriediplom. Studiet omfattet bl.a. en 2 årig pedagogikkdel.
  • Saxofonundervisning hos private lærere og ved jazzskolene i Zürich og Luzern i Sveits i 7 år, fra 1984.
  • 4 år klassisk tverrfløyte ved videregående skole i Zürich i Sveits.

Annen utdanning

1986 – 1991: Studier ved Universitetet i Paris og ved Universitetet i Zürich: Studier i Romanistikk ( fransk språk og litteraturvitenskap ), filosofi og publistikk.

Undervisningserfaring / bakgrunn

Michael har undervist ved MAYA Musikk & Kulturskole de siste 15 år og har lang erfaring som musikklærer / saksofonlærer i alle stilarter, med vekt på jazz og improvisasjon. Han har også  undervist 7 år ved to kommunale musikkskoler i Luzern i Sveits. Der underviste han elever på alle nivåer i alle aldersklasser og leder og organiserte flere konserter med opptil 25 saksofoner og fullt band.

Gjennom sin erfaring fra musikkskolene har han utviklet gode metoder for undervisning og lager opplegg som inneholder alle stilarter inkludert teori, improvisasjon, teknikk, rytme osv. og møter elevene der de står i utvikling og fører dem i den retningen de ønsker.

Han har i tillegg mangeårig scene og studioerfaring som musiker.

Michael har spilt i ulike jazz og rockeband og jobbet med div. prosjekter fra 1985 frem til i dag. Han har vært med på flere CD utgivelser i Sveits, bl.a. et studioprosjekt med listeplasseringer, i rockeband og jazzkvartett.

Snakker flytende norsk, tysk, engelsk og fransk.