Zainab

Zainab er en allsidig og spennende billedkunstner, konservator, grafisk designer og kunstpedagog. Hennes kunstuttrykk spenner fra maleri via skulptur og keramikk til grafisk design. Zainab ledet i flere år Alwasty Galleri i det irakiske Kulturdepartementet i Bagdad og har hatt utstillinger i hjemlandet Irak såvel som i Italia, Paris, Jordan, Libanon og Norge. Hun har et kjent kunstnernavn over store deler av Midt Østen.

Zainab er utdannet ved Fine Arts Institute og University College of Fine Arts i Bagdad og fra Ltomel College i Tsjekkia. Hun har også ett år på billedkunstlinjen ved Nansenskolen på Lillehammer bak seg.

De siste ni årene har hun bodd i Porsgrunn hvor hun har vunnet seg ry som produktiv billedkunstner, dyktig teknisk konservator og kreativ kunstpedagog. Hun har blant annet jobbet for Telemark Museum, Porsgrunn kommunale kulturskole, Skien kommunale kulturskole og Stiftelsen Porsgrunnsmuseene.