RICARDO

Hovedinstrument : Trommer
Biinstrument:  Gitar, panfløyter, charango

Ricardo studerte folkmusikk i La Paz Bolivia i «La Escuela de la musica autoctona i Floklorika» i 1984-1985

Da han kom til Norge i 1987 begynte han å undervise ved Bø Musikk skole i musikk, hovedsakelig i gitar og perkusjon.
Ved voksenopplæring underviste han i språk (spansk).

I 1990 begynte Ricardo å reise med Rikskonsertene rundt i Norge for å spille musikk fra Latin-amerika og holdte div. workshops for barn og ungdom  frem til 2006.

I 1996 reiste Ricardo til Habana på Cuba for å ha en master-class i afrokubansk perkusjon.

I 2006 begynte Ricardo å jobbe som produsent koordinator for World Music i Drammen kommune ved Union Scene.  Samme året starte han en prosjekt som heter «Inn i Rytmikken.» I denne forbindelse jobbet han tett med DKS ledelsen i Drammen for å sammen skape en unik produksjon som fikk navnet «Inn i Rytmikken»,  et konsept med Verdensmusikerne fra mange land og kulturer som besøkte alle 9 klassetrinn i løpet av ett semester på barneskolen i Drammen i løpet av en treårs periode. Ideen bak dette prosjektet var å engasjere  barn til å lære og oppleve forskjellige kultur utrykk fra nesten alle kontinenter med autentiske kunstnere ved å lære å spille afrikanske og latinamerikansk trommer, dans fra India, Brasil, flamenco, Dijeridu fra Autralia, å synge på spansk, portugesisk og noe afrikanske dialekter og språk. Her samarbeidet Ricardo med en rekke  musikk pedagoger. Ved  semesterslutt avsluttet  vi med en stor konsert forstilling for alle på Union Scene. Dette var en unike opplevelse som har satt preg på mange av ungdommene som deltok og som Ricardo møter igjen i gatene i Drammen som utrykker stor så takknemlig for opplevelsen.

Ricardo underviste i perkusjon for barn og ungdom fra 2007 til 2017 ved Kulturskole i Drammen.

Ricardo underviser også i musikk for de minste.

” Jeg  vil ønske deg velkommen til min musikalske verden. Jeg  vi  å ta med  barna inn i sangens,  rytmens og musikkens verden og lære og veilede barna til  å musisere med mye musikalsk intuisjon.

Jeg har gitaren som B-instrument. Jeg spiller urfolksfløytene som panfløyteren, charangoen (et instrument med ti doble strenger) og vil introdusere barna til de forskjellige rytmene i latinamerikansk folkemusikk.

Velkommen til min musikalske verden.”