BIRTE

Sangpedagog

Hovedinstrument / hovedfagområder: Sang/vocal
Biinstrument / bifagområde: Piano, el-bass
Sjanger / stilart: besifringsspill, pop, rock, jazz, klassisk

Birte går for tiden kandidatstudiet i musikkpedagogikk på Norges Musikkhøgskole, med jazzsang som hovedinstrument. Her har hun undervisning i bade utøvende og pedagogiske fag. Hun har gått Toneheim folkehøgskole og ett ar musikkvitenskap på Universitetet i Oslo. Pa videregaende fikk Birte mye musikal/klassisk trening. På folkehøgskoleåret har hun fordypet  seg i improvisasjon og de fleste sjangrer. På dette grunnlag har hun tatt sangtimer med mange dyktige sangere,bade innen klassisk, populærmusikk og jazz . I tillegg til banderfaring. Hun har sunget i kor siden før hun startet på barneskolen.

Ved siden av å studere dirigerer Birte to kor; ett barnekor og ett damekor. Hun har også i flere år vært sopran i det klassiske koret Grex Vocalis med Carl Høgset som dirigent. Birte spiller jevn ig med egne prosjekter i innland og utland. Hun har opptrådt på kjente scener og festivaler,bla. Den Nasjonale Jazzscene, Moldejazz, Kongsberg jazzfestival,Oslo jazzfestival, Dølajazz og Sørveiv. Birte er også vokalist I friimpro-gruppe som høsten 2018 er aktuelle med sitt andre album. Hun trives med å undervise elever i alle aldersgrupper.