BRAD

Hovedinstrument : Piano og Orgel
Biinstrument : Cello og Sang
Sjanger / stilart: klassisk, opera, musikal, besifring og improvisasjon
Annet fagområde: Musikkteater, musikkteori og komposisjon

Brad er en mye brukt og mangfoldig musiker som ofte opptrer i forskjellige sammenhenger i og utenfor Oslo. Som pianist og organist er han musikkansvarlig på The American Lutheran Church på Frogner, samt en av de mest brukte vikar-organistene i byen, med over 100 bryllup, begravelser og andre arrangementer hvert år. Han dirigerer og akkompagnerer The Yuletide Chorale (Oslos engelsk-språklige julekor), og har i flere år vært repetitør for Ullern Kammerkor, med hvem han har spilt bl.a. Brahms Requiem, Carmina Burana, Johannespasjonen, og Messias. Han var også repetitør for “Sarpsborg 1000-årsfest” oppsetning av Carmina Burana.

Brad er også en erfaren sanger og cellist. Her i Oslo har han sunget som solist og kormedlem med Oslo Filharmonisk Kor (inkludert solist i Filharmoniens oppsetning av Bernsteins Chichester Psalms), samt som både solist og kormedlem med Vestre Aker Kammerkor og Ullern Kammerkor. Har var baryton i mannskvartetten “The Barershop Avengers”, med femførelser på Operaens hovedscene og andre steder. Som cellist spilte han med Oslo Kammerorkester, og i diverse profesjonelle og frivillige oppsetninger.

Å gi privattimer i piano, sang, og cello er noe Brad har gjort med stor glede i flere tiår. Han startet som cellolærer allerede mens han gikk på videregående skole! Å gi privattimer i piano og sang var hans hovedjobb i mange år etter at han avsluttet sine studier i musikk ved The College of William and Mary i Virginia i USA, og han har fortsatt med dette frem til i dag. Brad er lidenskapelig opptatt av musikk sett fra forskjellige perspektiver, og finner stor glede i å formidle dette videre til elever i alle aldre.

Brad er opprinnelig fra Washington DC og bodde nesten 20 år i New York City. I USA var han organist og kordirigent i Immaculate Conception Catholic Church i the Bronx og St. Anthony i Yonkers. Han har sunget med Washington Opera (Kennedy Center), Prince George’s Opera, The National Chorale (Lincoln Center), The Village Light Opera Group, og som korsanger, solist og sangleder på både The National Shrine of the Immaculate Conception (Washington DC) og St. Patrick’s Cathedral (NYC). Han dirigerte The Cabrini Singers i 18 år med blant annet forestillinger på Times Square, Ellis Island, The Grand Ballroom på The Waldorf Astoria, og på “Good Morning America”. Hans korkomposisjoner har blitt spilt inn flere ganger, og har blitt oppført bl.a. i Peterskirken i Roma.