ISKRA

Hovedinstrument
Piano

Iskra har 13 år lang undervisningserfaring som pianolærer ved den Nasjonale Musikkhøgskolen i Sofia (det Nasjonale Musikkakademiet) og senere i flere år med pianoundervisning i Oslo, 10 år som pianolærer ved MAYA Musikk og Kulturskole.

Mange av hennes elever er kommet videre som studenter på Musikkhøgskolen, til musikklinjer på videregående skoler, har utgitt sine egne CD’er eller har musikken som inspirerende hobby.

Iskra har også ledet flere Mesterklasser.

Iskra er etterspurt som pianist for solo klassiske konserter, som akkompagnatør, som pianist for forskjellige arrangementer med lett, bakgrunnsmusikk og som solist med orkestre.
Det er utgitt 7 klassiske solo CD-er med pianistinnen i USA, Norge og Bulgaria.

Mange av hennes konserter er kringkastet i NRK, Radio Sofia osv. Over 50 konsertvideoer er tilgjengelige påYouTube.com.

Iskra har spilt over 600 konserter I Norge, Sverige, Italia, Tyskland, Bulgaria, Russland og Østerrike, USA.

Iskra har det store privilegium å ha mestret sitt repertoar med verdenspianister som Leif Ove Andsnes i Oslo, Maestro Paul Badura -Skoda i Wien, Viktor Merjanov i Russland, Håvard Gimse i Oslo, og m.fl. Maestro Paul Badura-Skoda i Wien kalte henne» en fult ut moden pianist, følsom, vital intelligent. Kjell Bækkelund i Norge priste hennes pianospill som «glimrende, utmerket». Iskra har spilt for Leif Ove Andsnes i Oslo i mesterklasser og imponert publikum med sin «brilliante teknikk og unike interpretasjon».

Iskra har utdannelse fra Det Nasjonale Musikkakademiet i Sofia. Hun har videreutdannelse fra Tschaikovsky konservatoriet i Moskva og fra Musikkkonservatoriet i Wien.

Her kan du se på noen Videoer fra Oslo Konserthus: