MAYA

Biinstrument / bifagområde
Gitar, Sang
Sjanger / stilart
Klassisk, pop/rock, folkemusikk, besifring og improvisasjon

Maya/ May Østhassel grunnla MAYA Musikk & Kulturskole i Ris Storstue i Oslo i 1981 og har lang erfaring i undervisning, administrasjon og organisering av musikk og kultur. Hun har siden 1981 undervist ved skolen som pianolærer, musikkbarnehage- musikkførskolelærer og som kursleder for Musikk fra Livets Begynnelse for barn. Hun har også jobbet i 5 år som musikkpedagog ved Sidsel og Robert Levins Musikkskole i Bærum og Oslo.

Maya har bachelor/faglærerutdanning i musikk for førskolen og grunnskolen v/ Barratt Due Musikkinstitutt og 1 års videreutdanning samme sted i instrumental- og klaverpedagogikk. Hun studerte deretter musikkvitenskap; grunnfag og mellomfag ved Universitetet i Oslo og tok siden 1 års videreutdanning ved Norges Musikkhøyskole i administrasjon og ledelse. Maya jobber nå hovedsakelig som skolens kunstneriske og administrative leder.

Hun har helt siden sin barndom opptrådt på en rekke arrangementer som pianist og akkompagnatør. Har reist med internasjonale musikk, dans og teatergrupper i regi av Y.W.A.M. til København, Amsterdam, Marseille og Avignon i Sør-Frankrike og har sunget i div. kor.

I de senere år har hun opptrådt med musikkgrupper i Israel, på Vikingfestivalen i Brooklyn og under grunnlovsjubileet i Den Norske Sjømannskirken i New York. Hun har siden 2007 vært fast pianist og musikalsk ansvarlig  og er nå leder for musikkgudstjenestene i i Den Lutherske Frikirke, Oslo Syd.

Gjennom årene har Maya bygget opp et stort nettverk av lærere, musikere og kunstnere som bidrar til undervisning, forestillinger, konserter og utstillinger ved MAYA Musikk & Kulturskole og ved Maya’s School of Music and Performing Arts; en liten avdeling av skolen som med jevne mellomrom bidrar med kulturutveksling i form av konserter og workshops i Norsk folkemusikk i New York.

Medlem av Oslo Musikklærer forening, derav flere år i foreningens vertskapskomité og fra 2018 i foreningens valgkomité og kurskomitee.

2018: Leder av fagjurien  under Ungdommens Kulturmønstring /Ung kultur møtes i bydel Søndre Nordstrand i Oslo.

Kurs og studiereiser

• Studiereise med Barratt Due til Orff-institiuttet og Mozarteum i Salzburg, Østerrike.
  • Kurs i Norsk folkemusikk med bl.a.Guri Solum, Elin Grytting og andre folkemusikere fra Ole Bull Akademiet (UiB).
  • Kurs i Orff-instumentering og rytmikk for barn med Ingrid Oberborbeck.
  • Kurs i afrikanske trommer (djember) og perkusjon med Eddie Andersen.
  • kurs i regi av Norsk Musikkråd og Foreningen Musikk Fra Livets Begynnelse.