Musikk fra livets begynnelse musikkførskole

Musikk fra livets begynnelse og musikkførskole

Musikk fra livets begynnelse 2.5 – 4 år:

Stor instrumentpark med perkusjons og rytmeinstrumenter. Vi har som mål at både små og store kursdeltakere skal få oppleve musikken i hele kroppen, å kjenne gleden ved sammen å uttrykke seg gjennom sang, musikk, dans, spill og bevegelse. Tradisjonelle barnesanger og den norske folkemusikken har en viktig plass i undervisningen av de minste barna. Vi danser ringdanser og beveger oss fritt etter musikken. Vi synger bånsuller, vuggeviser, tradisjonelle og nye barnesanger. Vi lærere rim og regler og synger folkemusikk fra hele verden. Vi tar i bruk afrikanske trommer (djember), marakasser, bjellekranser, små tamburiner, triangler, håndtrommer og andre perkusjons og rytmeinstrumenter.

Musikkførskole: 4- 6 år:

Musikkførskolen danner et godt grunnlag for all videre musikkopplæring.
Her blir barna fortrolige med å uttrykke seg musikalsk gjennom sang, lek, rytmikk og bevegelse etter musikk. Gjennom rim og regler, musikkeventyr og dramatisering flettes musikken inn i barnas fantasiverden, og utvikler deres musikkglede og musikalitet.
Kulturarven har også sin plass på musikkførskolen. Vi har en stor sangskatt å ta vare på, og vi ønsker å gjøre barna kjent med norske folkeviser og sangleker, og tradisjonelle og nyere barnesanger.

Rytmeinstrumentene tas i bruk i rytme- og gehørtreningen og barna akkompagnerer folketoner, barnesanger og klassiske musikkstykker på trommer, tamburiner, bjellekranser, triangler, cymbaler, marakasser o.s.v.
Musikkopplæringen blir nå mer målrettet og visuell ved bruk av materialarbeider, enkel note- og taktopplæring, gehørspill og enkel improvisasjon på ORFF-instrumenter som xylofoner, metallofoner, klokkespill, trommer, tamburiner og andre rytmeinstrumenter.
Alle musikalske begreper innlæres gjennom sang, spill, dans, drama, lydforming, folkeeventyr, musikkeventyr, rytmikk og bevegelse etter musikk, bygget på en musikalsk og rytmisk progresjon.