NOEL

Hovedinstrument / hovedfagområder: akkordeon
Biinstrument / bifagområde:
Sjanger / stilart: besifringsspill, klassisk, tango, folkemusikk, pop, jazz

Noël Rubli er en akkordeonist fra Zürich i Sveits. Han studerer for tiden til en bachelorgrad hos Frode Haltli ved Norges musikkhøgskole i Oslo.
Han arbeider hovedsakelig med samtidsmusikk, de siste årene særlig med New Discipline og Interdisciplinary Music, men har også en lidenskap for tidligmusikk.

Noël er en aktiv bestiller av nye verk og har urfremført flere verk. Han er en del av operatrioen “Sotis og Stripen” som har fremført sin barneopera
“Sotis og Stripen på søppelhaugen” mer enn 40 ganger, blant annet på Fredriksten Operafestival og Opera til folket, og har vunnet Østfold Operas konkurranse for barneoperaer.

Noël er arrangør og kurator for konsertserien “Listening:Resonating” som har funnet sted mer enn ti ganger og har urfremførten rekke verk.
Konsertserien fokuserer på ny musikk, nye konsertkonsepter og det å lytte sammen, både som musikere og som publikum, med sikte på å oppleve og dermed skape musikk sammen, men samtidig individuelt. På denne måten håper han også å lette tilgangen til ny musikk.

Noël deltok nylig på Ultimafestivalen 2023 med urfremføringen av et verk av Ferdinand Schwarz. Sammen med kammerensemblet AREPO er han
for tiden involvert i et bestillingsprosjekt med fire skandinavisk baserte komponister.

På MAYA Kulturskole underviser han i trekkspill i alle sjangre (klassisk, tango, folkemusikk, pop, jazz) for elever på alle nivåer.